مدارک تحویلی به زوجین توسط سر دفتر ازدواج
پس از تحویل مدارک از زوجین و انجام کلیه موارد مربوط به عقد و ثبت آن لازم است سر دفتر برخی مدارک را به زوجین یا قائم مقام آنها تحویل دهد. ماده 14 «ن.د.ث.ا.ط» در این خصوص مقرر می دارد: «صاحب دفتر مکلف است که فورأ پس از ثبت نکاح یا طلاق دو نسخه از سواد ثبت را تهیه و پس از امضاء اشخاص که دفتر ثبت را امضاء کرده اند به هر یک از زوجین یا زوجین سابق یک نسخه بدهد.» ( سواد مزبور همان عقدنامه است بنابراین اگر زوجین هر کدام یک نسخه از عقد نامه را مطالبه کنند حق قانونی آنان است و خودداری سر دفتر ازدواج از اجابت این درخواست تخلف محسوب می شود.)
همچنین مطابق ماده 20 «آ.د.ا.ر.» : «سند ثبت شده در دفتر اسناد رسمی باید به صاحب سند یا وکیل او تسلیم و در دفتر مخصوص رسید گرفته شود» .
همچنین این آیین نامه در ماده بعدی ادامه می دهد: « در مورد اسنادی که در دو نسخه تنظیم می شود. پس از ثبت یک نسخه در دفتر باید در ذیل آن نسخه قید (نسختان) شود و در نسخه ثانی قید شود که نسخه اول این سند در ذیل شماره فلان ثبت گردیده و اگر سند بیش از دو نسخه لازم باشد فقط رونوشت داده می شود.»
علاوه بر تسلیم سند نکاحیه زوجین، مطابق قسمت دوم شق الف بند 447 مجموعه بخشنامه های ثبتی سر دفتر ازدواج مکلف است قبض رسمی وجوه دریافتی را با اخذ رسید، تسلیم نمایندهمچنین مستفاد از بند 63 مجموعه بخشنامه های ثبتی، اسناد و مدارکی که ملاحظه آن برای ثبت سند ضرورت دارد بلافاصله مسترد شود و اگر نگهداری آن ضروری باشد باید سردفتر شخصأ به ذینفع رسید داده و بلافاصله پس از انجام عقد مسترد نماید. نگهداری این اسناد و مدارک پس از انجام عقد ممنوع است مگر آنکه طبق آیین نامه لازم باشد باید نزد سر دفتر بماند.
برگرفته از پایان نامه دوره ی مدیریتی مدیران آینده برتر