به وب سایت ما خوش آمدید
این سالن هیچ فعالیتی در زمینه همسریابی موقت یا دائم ندارد ،لطفا در این مورد تماس نگیرید

احکام مهریه (فیلم)

صفحه اصلی > مقالات > مهریه > احکام مهریه

 

مهر المسمّى چيست؟

«مهر المسمّى» مهريه ‏اى است كه مقدار آن هنگام عقد ازدواج معين شده و از آن نام برده شده است.

اگر كسى با دخترى زنا كند، آيا مهرى بر عهده او مى‏آيد؟
همه مراجع: اگر با اكراه دختر، اين عمل انجام گرفته است، بايد مهرالمثل بپردازد و اگر با رضايت او بوده، مهرى تعلّق نمى‏گيرد.امام خمينى، تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الديات، السابع عشر، الفرج، م 5 ؛ آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، كتاب الديات، 359 و دفتر همه مراجع.


آيا زن مي‏تواند مهريه خود را با شوهرش مصالحه كند كه با زن ديگري ازدواج نكند؟
آيات عظام امام، خامنه ‏اي، فاضل و نوري: اگر شوهر اين مصالحه را بپذيرد، احتياط واجب آن است كه با زن ديگري ازدواج نكند. توضيح ‏المسائل مراجع، م 2460 ؛ نوري، توضيح‏المسائل، م 2456 و دفتر: خامنه‏اي.
آيات عظام بهجت، تبريزي، سيستاني، صافي، مكارم و وحيد: اگر شوهر اين مصالحه را بپذيرد، واجب است با زن ديگري ازدواج نكند. توضيح‏المسائل مراجع، م 2460 ؛ وحيد، توضيح‏المسائل، م 2524 ؛ مكارم، استفتاآت، ج 2، س 910 و دفتر: بهجت.


اگر مرد هنگام اجراى عقد ازدواج، مهريه‏اى را قرار دهد كه مى‏داند قدرت پرداخت آن را ندارد ؛ آيا اين عقد باطل است؟
همه مراجع: خير، عقد صحيح است و بايد مهريه ‏اى را كه تعيين كرده، به زن بپردازد. دفتر: همه مراجع. )


مقدار مهرالسنه را بيان كنيد؟

 

احکام مهریه


همه مراجع: «مهر السنه»، مقدار مهري است كه نبي اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) براي همسران خود و حضرت زهرا(عليه سلام) قرار دادند. مقدار آن پانصد درهم است و هر درهم، معادل 6/12 نخود نقره سكه ‏دار است كه در مجموع برابر 6300 نخود (يا 5/262 مثقال) مي‏ شود. قيمت آن در هر عصر، تابع نرخ همان زمان است. تبريزي، استفتاءات، س 1631 ؛ امام، استفتاءات، ج 3، احكام مهريه، س 31 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س‏732 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 2، س 1284 ؛ سيستاني، منهاج‏الصالحين، ج 2، م 287 ؛ نوري، استفتاءات، ج‏2، س 628 ؛ صافي، هدايةالعباد، ج 2، فصل في المهر، م 1 و دفتر: خامنه‏اي، بهجت، وحيد.

مهر المثل چيست؟

 


«مهر المثل» عبارت است از: مهريه زنان هم رديف؛ از نظر حسب، نسب، سن، عقل و ثروت. مهرالمثل در مواردى تحقق مى‏يابد؛ به عنوان مثال اگر در عقد ازدواج، براى زن مهريه‏ اى معلوم نشود و يا مهريه ‏اى حرام قرار داده شود، پس از زفاف (نزديكى) - براى او مهر المثل تعيين مى‏شود.


اگر در عقد ازدواج مهريه ذكر نشود، آيا عقد باطل است؟
همه مراجع: اگر عقد موقّت باشد عقد باطل مى‏ شود؛ ولى عقد دائم بدون ذكر مهر صحيح است.امام خمينى، تحريرالوسيله، ج 2، المهر، م 4 والنكاح المنقطع، م 5 ؛ آيت الله صافى، هدايةالعباد، ج 2، المهر، م 4 و.النكاح المنقطع، م 5 ؛ آيت الله تبريزى و آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، عقد المتعة والمهر، م 1354 ؛ دفتر همه مراجع


در عقد نامه، مهريه خانمى به اين صورت ذكر شده است: «مقدار بيست مثقال طلا به قيمت ده هزار تومان» آيا مهريه بيست مثقال طلا است، يا ده هزار تومان؟
همه مراجع: در فرض ياد شده، بيست مثقال طلا بر عهده شوهر است.آيت الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 635 ؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1484 ؛ امام خمينى، استفتاءات، ج 3، احكام مهريه، س 7 و دفتر همه مراجع.


اگر مرد بعد از ازدواج، قدرت پرداختن مهريه را نداشته باشد، آيا زن مي‏تواند از نزديكي او ممانعت كند؟
همه مراجع: اگر در عقد ازدواج براي پرداخت مهريه، مدت معيّن نشده باشد، زن مي‏تواند از نزديكي شوهر جلوگيري كند؛ ولي اگر پيش از گرفتن مهريه، به نزديكي راضي شود و شوهر با او نزديكي كند، ديگر نمي‏تواند بدون عذر شرعي از نزديكي او ممانعت نمايد. توضيح‏المسائل مراجع، م‏2420 ؛ نوري، توضيح‏المسائل، م 2416 ؛ وحيد، توضيح‏المسائل، م 2484 ؛ دفتر: خامنه‏اي.

مردى فاقد منزل و هرگونه ملكى است؛ ولى در هنگام تعيين مهريه، به دروغ يك دانگ و نيم از منزل مسكونى را مهر زن مى‏كند و بر اساس آن عقد دائم مى‏خوانند. تكليف عقد و مهريه چگونه است؟
همه مراجع: در فرض ياد شده، عقد صحيح است؛ ولى مهريه باطل است و اگر شوهر نزديكى كرده باشد، بايد مهرالمثل به همسر خود بپردازد.آيت الله خامنه‏ اى، استفتاء، س 259 ؛ امام خمينى، تحريرالوسيله، ج 2، المهر، م 3 ؛ آيت الله صافى، هدايةالعباد، ج 2، المهر، م 3 ؛ آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 288 و دفتر همه مراجع.

منبع:احکام پرسمانی

 
ست کیف و کفش عروس مدل کفش عروس کفش های مجلسی جدید مدل کفش دامادی
مطالب مرتبط:
???? : 0
کد امنیتی رفرش
 سرویس های برتر ما

برترین خدمات ما

  • 1

    سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

    با دکوراسیون منحصر بفرد

  • 2

    عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای

    توسط 2 گروه حرفه ای

  • 3

    موسیقی زنده

سرویس های ما

خدمات عکاسی و فیلمبرداری

اگر به دنبال ثبت خاطره انگیزترین روز زندگی خود هستید ما به شما دو تیم از حرفه ای ترین عکاسان و فیلمبردارانی که با سالن عقد خاطره همکاری دارند را پیشنهاد میدهیم . ثبت لحظات زیبای شما توسط بانو با تجهیزات پیشرفته نورپردازی و عکاسی

پذیرایی در سالن عقد

از زمان های گذشته تا به امروز رسم ایرانیان بر این بوده است که از مهمانان خود در روز عقد با میوه، شیرینی و نوشیدنی پذیرایی کنند. این بخش یکی از مهم ترین بخش های برگزاری مراسم است که پدر و مادر ها به آن توجه ویژه ای دارند. سالن عقد خاطره با آموزش افراد مجرب به بهترین حالت ممکن از مهمانان حاضر در سالن عقد پذیرایی می کند. ارائه این خدمت از طرف سالن عقد خاطره سبب شده تا دیگر دغدغه ای برای پذیرایی از مهمانان وجود نداشته باشد.

موسیقی زنده در سالن عقد

وجود موسیقی زنده در سالن عقد از بهترین خدماتی است که ارائه شده است. موسیقی زنده در سالن عقد خاطره توسط دف نواز بسیار حرفه ای صورت می پذیرد که موجب ایجاد جو بسیار شاد و پرنشاطی خواهد گردید.

امکانات سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

علاوه بر امکاناتی که در بالا به آن ها اشاره شد، سالن عقد خاطره برای راحتی زوجین به بهترین حالت ممکن خدمات بسیار متنوع دیگری را نیز ارائه داده است. از جمله این خدمات وجود پارکینگ اختصاصی برای عروس و داماد است که با وجود آن عروس می تواند به راحتی وارد سالن عقد شود. همچنین وجود آسانسور این امکان را فراهم آورده است تا تردد برای مهمانان و عروس و داماد بسیار آسان انجام پذیرد.

گالری تصاویر

توضیح کوتاه در مورد تصاویر

عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

خواندنی های قبل از ازدواج

مطالب خواندنی در خصوص مراحل قانونی و موارد حقوقی قبل از ازدواج انواع شروط مراحل ثبت قانونی ازدواج و . . .

مطالب منتخب ما

سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

سالن عقد مکانی برای شروع یک زندگی عاشقانه می باشد و مهم ترین و خاطره انگیزترین لحظات زندگی هرفردی در سالن عقد ثبت می شود. به همین دلیل بسیاری از عروس و دامادهای جوان به دنبال یک سالن عقد شیک و مجلل برای برپایی مراسم ازدواج خود هستند. سالن عقد خاطره با سفره عقد آکواریومی انتخابی شایسته برای شما عروس و دامادهای خوش سلیقه و خوش ذوق می باشد و یکی از بهترین لوکس ترین مکان ها برای برپایی پیوند ازدواج به شمار می رود.

??? ????
عنوان مطلب

سالن عقد خاطره

سالن عقد خاطره با دو شعبه در شرق و یک شعبه در غرب تهران از بهترین سالن های تشریفاتی با دسترسی آسان از دو اتوبان امام علی و باقری به شعبه شرق و از اتوبان نواب به شعبه غرب بوده . این سالن با امکانات بی نظیر و با مناسب ترین قیمتها خود می تواند بهترین گزینه برای خاص پسندان باشد.

متن کامل

ارتباط با ما

شما از طریق راه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید:

  • فکس : ---------
  • موبایل : 09391190250 - 09121089595
  • ایمیل: username@emailsite.com
  • آدرس پستی: خیابان دماوند غرب ،اول خیابان آیت،پلاک567